«Я та моя родина»

Довготривалий проект (6 клас)
З роду в рід кладе життя мости, 
Без коріння саду не цвісти.
(уривок з пісні)
Володимир Вихрущ
Актуальність проекту
На сучасному етапі національно-духовного відродження України все більшої актуальності набуває патріотичне виховання. Одним з пріоритетних напрямів якого є виховання любові до своєї родини. Адже успішне виховання патріотичних якостей у дітей неможливе без участі сім'ї, оскільки саме в родині формується світогляд дитини, навики спілкування, ставлення до оточуючого світу.
Проте, на сьогоднішній день, родинне виховання має деякі проблеми, зокрема значна частина дітей виховуються в неповних сім'ях, в результаті чого дитина недоотримує увагу і любов одного з батьків; постійна зайнятість батьків на роботі, що призводить до того, що дитина залишається довгий час без батьківського контролю; не розуміння деяких батьків, що крім матеріального забезпечення дитині необхідні увага батьків, їхні поради та спільні справи.
На основі цих спостережень в кінці п’ятого класу з ініціативи класного керівника психологом було проведено діагностику на визначення міжособистісних стосунків учнів, зокрема особлива увага приділялась стосункам дитини у сімейному оточенні. (Додаток 3.а). При опрацюванні результатів анкетування було виявлено, що в багатьох учнів з батьками  виникають конфліктні ситуації, які породжують недовіру та замкненість дитини в собі.
В ході дослідження були використані також тестові завдання для учнів 5- 6 класів, які мали на меті виявити розуміння дітьми змісту таких понять, як «родина», «рідня», «рід» та «родовід», знання учнями власного родоводу (Додаток 3.й). Чотири тестових завдання не викликали труднощів в учнів, більшість з них виконала їх правильно (85%). Стосовно п’ятого завдання з перелічення своєї родини (складання фактичного свого міні-родоводу), то тут, на жаль, не всі учні змогли впоратися із завданням: 50,2% назвали родичів включаючи дідусів і бабусь; більш далеких родичів назвали лише 15% учнів.
Тому на основі результатів дослідження була сформована тема проектної діяльності для учнів шостого класу «Я та моя родина». В ході реалізації якої вдалося б зблизити членів родини шляхом залучення до спільної діяльності, налагодити взаєморозуміння в родині, виховати в учнів повагу до сімейних цінностей на основі дослідження історії та традиції власної родини.
Отже, роль родини у патріотичному вихованні важко переоцінити, поки родина є основою життя людини, до того часу ніщо не зможе знищити нашу духовність, наші традиції.
Мета: виховувати почуття любові до рідних, близьких людей та повагу до сімейних цінностей шляхом розширення знання учнів про історію та традиції власної родини.
Завдання:
  •          сприяти налагодженню взаєморозуміння у родині;
  •          проведення дослідницько-пошукової роботи щодо історії своєї родини;
  •          організація спільного дозвілля, проведення родинних свят.

Механізм реалізації проекту
  •          Проведення різноманітних виховних заходів з метою формування в учнів почуття гордості за свою родину, її історію та традиції . та повагу і любов до рідних і близьких людей.
  •          Створення розвивального, комфортного середовища, системи психолого -педагогічної підтримки й захисту учнів, які сприяють їхньому особистому зростанню, розвитку соціальних навичок поведінки й установок на самостійне розв’язання проблемних ситуацій.
  •          Діагностика конкретно-особистісних стосунків дітей у сімейному оточенні.

Шляхи реалізації проекту:
п/п
Назва
заходу
Форма
проведення
Мета
1
«Тепло сімейного вогнища»
Родинне свято
Виховувати любов і повагу до найближчих і найрідніших людей – батька й матері, бажання допомагати їм, вчити бути чемними, уважними; формувати почуття обов‘язку перед батьками, довести всім присутнім на святі, що батьки і діти – це одне ціле
2
«Моя сім'я, моя родина»
Година спілкування
Ознайомити учнів з поняттями: «сім’я», «рід», «родина», «родовід», «родовідне дерево»; формувати в учнів бажання виявляти увагу й повагу до рідних, творити добро; зацікавити учнів пошуками коріння свого родоводу; виховувати повагу до членів сім’ї, історії, традицій свого народу

3
«Мій рід (родовід)»
Міні-твір
Розширити знання учнів про своїх членів родини, вивчення їх автобіографічних даних, цікавих подій у їхньому житті.
4
«Я і мій родовід, родинні реліквії»
Індивідуальна робота учнів в ході якої учні створюють спеціальні щоденники із записами зібраної інформації
Поглибити знання учнів про життєвий шлях найстарших членів родини; спонукати учнів виявляти допитливість, ініціативність; виховувати почуття гордості, любові, гідності і честі за свій рід.
5
«Як я знаю звички рідних і близьких людей»
Вікторина
Виховувати любов і повагу до сім'ї, як до людей, які живуть разом, поважають одне одного й піклуються про рідних і близьких.
6
«Професії моїх батьків»
 Екскурсії

Розширити знання учнів про особливості професії їхніх батьків шляхом організації екскурсій на місця роботи.  Екскурсія формування в учнів уявлень про певні види трудової діяльності (професійної  орієнтації учнів)
7
«Я та мої рідні»
Виставка малюнків
Формувати уявлення про родину як частину суспільства, про роль і місце родини в житті людини; формувати творчу діяльность учнів
8
«Подарунки для батьків»
Акція (виготовлення подарунків для батьків)
Формувати у дітей почуття доброти,  любові до найрідніших людей; навчити проявляти свою любов шляхом підготовки сюрпризів, подарунків виготовлених власними руками .
-          9
-          «Традиції моєї родини», «Дитинство моїх батьків»

Індивідуальна робота учнів в ході якої діти складають розповіді про родину та створюють електронні презентацій
Розширення знань учнів про дитячі роки їхніх батьків, цікавих моментів життя, захоплень; дослідження традицій святкування визначних подій в житі родини.
10
«Нехай завжди квітує дерево родинне»
Виховна година (практичне заняття в ході якого учні створюють генеалогічне дерево)
Розширити уявлення дітей про сім'ю, родину, з'ясувати імена членів родини; навчити складати родинне дерево; розвивати інтерес до історії свого роду, спостережливість, уважність, вміння запам'ятовувати, робити висновки; виховувати почуття духовної єдності поколінь, бажання берегти родину, як часточку великої родини – українського народу
11
«Шануймося, бо ми того варті»
Підсумкове свято
Закріпити у дітей знань про свій родовід; виховати поваги до своєї родини, роду, народу, держави.
Очікувані результати:
  •          розвиток навичок пошуково-дослідницької діяльності учнів;
  •          створення генеалогічного дерева;
  •          систематизація відомостей про історію родини, її видатних особистостей;
  •          виховання почуття гордості за свою родину і любов до її членам, знати історію своєї сім'ї, сімейні традиції та свята;
  •          активізувати взаємодію вчитель-учні-батьки.

Результативність  реалізації проекту.
За час реалізації проектної діяльності рівень сформованості позитивного образу сім'ї у дітей значно підвищився. Це можна побачити за результатами проведеної методики визначення міжособистісних стосунків школяра (Додаток 3.ж).
Проте відбулися зрушення не лише в поведінці учнів по відношенню до своєї родини, але і батьки стали більше цікавитися навчанням і виховання дітей, проявляти більше ініціативи в організації позашкільної роботи.

        Завдяки проектній діяльності учні краще знають історію своєї родини, її традиції та звичаї, добре уявляють, що таке рід, родовід, родина.
            В учнів закладено основи формування емоційно-ціннісних якостей - любові до батьків, своєї родини, відчуття гордості за свій рід.


РОДИННЕ ТЕПЛО
Де сонце засинає вечорами
Під тихі колискові давніх літ,
У спогадах живе разом з піснями 
Родинного тепла безмежний світ.
Примножить щастя й радість із роками
Тепло родинне, вишите добром,
Якщо плекають діти із батьками
У люблячих серцях його разом.
Літа гайнуть у вирій за птахами,
Минуле перейде у спогад-дим,
 Та вічно залишатиметься з нами
Тепло, яке нам дав батьківський дім.

Немає коментарів:

Дописати коментар