Довготривалий проект (6 клас)
Без коріння саду не цвісти.
(уривок з пісні)
Володимир Вихрущ
Актуальність
проекту
На сучасному етапі національно-духовного відродження України все більшої
актуальності набуває патріотичне виховання. Одним з пріоритетних напрямів якого
є виховання любові до своєї родини. Адже успішне виховання патріотичних якостей
у дітей неможливе без участі сім'ї, оскільки саме в родині формується світогляд
дитини, навики спілкування, ставлення до оточуючого світу.
Проте, на сьогоднішній день, родинне виховання має деякі проблеми, зокрема
значна частина дітей виховуються в неповних сім'ях, в результаті чого дитина
недоотримує увагу і любов одного з батьків; постійна зайнятість батьків на роботі, що призводить до
того, що дитина залишається довгий час без батьківського контролю; не розуміння
деяких батьків, що крім матеріального забезпечення дитині необхідні увага
батьків, їхні поради та спільні справи.
На основі цих спостережень в кінці п’ятого класу з ініціативи класного
керівника психологом було проведено діагностику на визначення міжособистісних
стосунків учнів, зокрема особлива увага приділялась стосункам дитини у
сімейному оточенні. (Додаток 3.а). При опрацюванні результатів анкетування було
виявлено, що в багатьох учнів з батьками
виникають конфліктні ситуації, які породжують недовіру та замкненість
дитини в собі.
В ході дослідження були використані також тестові завдання для учнів 5- 6
класів, які мали на меті виявити розуміння дітьми змісту таких понять, як
«родина», «рідня», «рід» та «родовід», знання учнями власного родоводу (Додаток
3.й). Чотири тестових завдання не викликали труднощів в учнів, більшість з них
виконала їх правильно (85%). Стосовно п’ятого завдання з перелічення своєї
родини (складання фактичного свого міні-родоводу), то тут, на жаль, не всі учні
змогли впоратися із завданням: 50,2% назвали родичів включаючи дідусів і
бабусь; більш далеких родичів назвали лише 15% учнів.
Тому на основі результатів дослідження була сформована тема проектної
діяльності для учнів шостого класу «Я та моя родина». В ході реалізації якої
вдалося б зблизити членів родини шляхом залучення до спільної діяльності,
налагодити взаєморозуміння в родині, виховати в учнів повагу до сімейних
цінностей на основі дослідження історії та традиції власної родини.
Отже, роль родини у патріотичному вихованні важко переоцінити,
поки родина є основою життя людини, до того часу ніщо не зможе знищити нашу духовність,
наші традиції.
Мета: виховувати почуття любові до рідних, близьких людей
та повагу до сімейних цінностей шляхом розширення
знання учнів про історію та традиції власної родини.
Завдання:
- сприяти налагодженню взаєморозуміння у родині;
- проведення дослідницько-пошукової роботи щодо історії своєї родини;
- організація спільного дозвілля, проведення родинних свят.
Механізм реалізації проекту
- Проведення різноманітних виховних заходів з метою формування в учнів почуття гордості за свою родину, її історію та традиції . та повагу і любов до рідних і близьких людей.
- Створення розвивального, комфортного середовища, системи психолого -педагогічної підтримки й захисту учнів, які сприяють їхньому особистому зростанню, розвитку соціальних навичок поведінки й установок на самостійне розв’язання проблемних ситуацій.
- Діагностика конкретно-особистісних стосунків дітей у сімейному оточенні.
Шляхи реалізації проекту:
№
п/п
|
Назва
заходу
|
Форма
проведення
|
Мета
|
1
|
«Тепло сімейного вогнища»
|
Родинне свято
|
Виховувати любов і повагу до найближчих і
найрідніших людей – батька й матері, бажання допомагати їм, вчити бути
чемними, уважними; формувати почуття обов‘язку перед батьками, довести всім
присутнім на святі, що батьки і діти – це одне ціле
|
2
|
«Моя сім'я, моя родина»
|
Година спілкування
|
Ознайомити учнів з поняттями: «сім’я», «рід»,
«родина», «родовід», «родовідне дерево»; формувати в учнів бажання виявляти
увагу й повагу до рідних, творити добро; зацікавити учнів пошуками коріння
свого родоводу; виховувати повагу до членів сім’ї, історії, традицій свого
народу
|
3
|
«Мій рід (родовід)»
|
Міні-твір
|
Розширити знання учнів про своїх членів родини,
вивчення їх автобіографічних даних, цікавих подій у їхньому житті.
|
4
|
«Я і мій родовід,
родинні реліквії»
|
Індивідуальна робота учнів в ході якої учні
створюють спеціальні щоденники із записами зібраної інформації
|
Поглибити знання учнів про життєвий шлях
найстарших членів родини; спонукати учнів виявляти допитливість,
ініціативність; виховувати почуття гордості, любові, гідності і честі за свій
рід.
|
5
|
«Як я знаю звички рідних і близьких людей»
|
Вікторина
|
Виховувати любов і повагу до сім'ї, як до людей, які живуть
разом, поважають одне
одного й піклуються про рідних і близьких.
|
6
|
«Професії моїх батьків»
|
Екскурсії
|
Розширити знання учнів про особливості професії
їхніх батьків шляхом організації екскурсій на місця роботи. Екскурсія формування в учнів уявлень про
певні види трудової діяльності (професійної орієнтації учнів)
|
7
|
«Я та мої рідні»
|
Виставка малюнків
|
Формувати уявлення про родину як частину
суспільства, про роль і місце родини в житті людини; формувати творчу діяльность учнів
|
8
|
«Подарунки для батьків»
|
Акція (виготовлення подарунків для батьків)
|
Формувати у дітей почуття доброти, любові до найрідніших людей; навчити проявляти свою любов шляхом підготовки сюрпризів, подарунків
виготовлених власними руками .
|
-
9
|
-
«Традиції
моєї родини», «Дитинство моїх батьків»
|
Індивідуальна робота учнів в ході якої діти
складають розповіді про родину та створюють електронні презентацій
|
Розширення знань учнів про дитячі роки їхніх
батьків, цікавих моментів життя, захоплень; дослідження традицій святкування
визначних подій в житі родини.
|
10
|
«Нехай завжди квітує дерево родинне»
|
Виховна година (практичне заняття в ході якого
учні створюють генеалогічне дерево)
|
Розширити уявлення дітей про сім'ю, родину,
з'ясувати імена членів родини; навчити складати родинне дерево; розвивати
інтерес до історії свого роду, спостережливість, уважність, вміння
запам'ятовувати, робити висновки; виховувати почуття духовної єдності
поколінь, бажання берегти родину, як часточку великої родини – українського
народу
|
11
|
«Шануймося, бо ми того варті»
|
Підсумкове свято
|
Закріпити у дітей знань про свій родовід;
виховати поваги до своєї родини, роду, народу, держави.
|
Очікувані результати:
- розвиток навичок пошуково-дослідницької діяльності учнів;
- створення генеалогічного дерева;
- систематизація відомостей про історію родини, її видатних особистостей;
- виховання почуття гордості за свою родину і любов до її членам, знати історію своєї сім'ї, сімейні традиції та свята;
- активізувати взаємодію вчитель-учні-батьки.
Результативність реалізації проекту.
За час
реалізації проектної діяльності рівень сформованості позитивного образу сім'ї у дітей значно
підвищився. Це можна побачити за результатами проведеної
методики визначення міжособистісних стосунків школяра (Додаток 3.ж).
Проте відбулися
зрушення не лише в поведінці учнів по відношенню до своєї родини, але і батьки
стали більше цікавитися навчанням і виховання дітей, проявляти більше
ініціативи в організації позашкільної роботи.
Завдяки проектній діяльності учні краще знають історію своєї родини, її традиції та звичаї, добре уявляють, що таке рід, родовід, родина.
В учнів закладено основи формування емоційно-ціннісних якостей - любові до батьків, своєї родини, відчуття гордості за свій рід.
РОДИННЕ ТЕПЛО
Де сонце засинає вечорами
Під тихі колискові давніх літ,
У спогадах живе разом з піснями
Родинного тепла безмежний
світ.
Примножить щастя й радість із роками
Тепло родинне, вишите добром,
Якщо плекають діти із батьками
У люблячих серцях його разом.
Літа гайнуть у вирій за птахами,
Минуле перейде у спогад-дим,
Та вічно залишатиметься
з нами
Тепло, яке нам дав батьківський дім.
Немає коментарів:
Дописати коментар